עשרת העקרונות של העולם הכחול לדמוקרטיה ארגונית – שיח והקשבה

שיח והקשבה

פרקטיקות מחוללות שינוי

1 שיחות כנות, גלויות והוגנות (FOH- Frank, Open, and Honest)
בבולדר קולורדו העובדים-בעלים של Namasté Solar מקיימים שיחות כנות, גלויות והוגנות, המכונות בקיצור בשם FOH. פרקטיקה זו משיגה שיח + הקשבה באמצעות הגדרה של כללים בסיסיים ומשותפים לניהול התקשורת בחברה. שיטת FOH משפרת את האיכות של כל הידברות וכתוצאה מכך את איכות העבודה והמוצר, והופכת את הקשר בין העובדים למהנה יותר. שיטת FOH היא מרכיב מרכזי בתרבות הארגונית ב- Namasté Solar ומיושמת בתקשורת הפנימית בתוך החברה וגם בתקשורת עם גורמים חיצוניים. העובדים-בעלים ב- Namasté Solar מעודדים זה את זה לחלוק דעות, גם כשזה לא קל, ולהקשיב זה לזה בראש פתוח. שיטת FOH משדרגת את רמות האחריות וההוגנות בארגון.
© 2017 WorldBlu, LLC. Not to be reproduced without permission.
2 חוק 10 המילים
ב- Great Harvest Bread Company המחזיקה ביותר מ- 230 חנויות ב"זיכיון חופשי" ברחבי ארה"ב, ומכניסה 300 מיליון דולר בשנה, השיח הקונסטרוקטיבי מתבסס על פרקטיקה שהם מכנים "חוק 10 המילים". מייק פרטי, מנכ"ל קמעונאית המזון שבסיסה במונטנה, מסביר "אנחנו מקיימים תקשורת פתוחה, ויחד עם זאת מודעים לעובדה שלא כל השיחות ראויות. אנחנו מאמינים בשיחות גלויות ובשאילת שאלות, אבל יודעים שישנם דברים שעלולים להיות בלתי הולמים, לכן יצרנו את "חוק 10 המילים". כל אחד יכול להגיד כל מה שהוא רוצה מתי שהוא רוצה, ולמשתתפים האחרים בשיחה יש את הזכות לקרוא "10" כאשר הם סבורים שהשיחה נמצאת במרחק עשר מילים מהפרת אמון".
3 מפגשי כנות אכזרית
ב- Mindvalley מבינים ששיח אמיתי מתחיל מלמעלה ושעל המנהלים לשמש דוגמה. בכל שבוע, המנכ"ל וישאן לקלאני מקיים מפגשי "כנות אכזרית", בהם העובדים יכולים לשאול באופן אנונימי את מייסדי החברה כל שאלה שעולה על רוחם. האחרונים חייבים לענות על השאלות באופן פומבי במהלך אסיפת חברה. לפעמים נשאלות שאלות כואבות, אך התשובות חייבות להיות גלויות וכנות. מפגשי "הכנות האכזרית" תורמים לאקלים של שיח בריא, להקשבה אמיתית ולאמון, שלושה מאפיינים חיוניים לחברה במיוחד בזמנים מאתגרים.
4 פגישות קול הכפר + בית העירייה
המנהלים ב- DaVita מקשיבים ל- 35,000 אנשי הצוות ומנהלים עמם שיח באופן קבוע, דרך ערוצי תקשורת שונים. אחד האמצעים לניהול שיח בריא הוא התכנית "קול הכפר". פעם בשבוע מוזמנים כל חברי ה"כפר" לשיחת עדכונים בענייני החברה, מפי אחד מחברי ההנהלה הבכירה. כל המשתתפים יכולים לשאול את המנכ"ל קנת טירי ואת צוות ההנהלה הבכירה  כל שאלה בנוגע לעסקים, למדיניות, לאסטרטגיה או לכל ענין אחר. אם המנהלים הבכירים נשאלים שאלה שהם אינם יודעים כיצד לענות עליה, הם מחויבים למצוא תשובה. חברי צוות שמפספסים פגישה, מקבלים הודעת דוא"ל עם קישור להקלטה של השיחה. בנוסף, מתקיימות ב-DaVita גם פגישות קבועות ב"בית העירייה", בהן כל עובדי החברה מוזמנים לשאול את המנכ"ל ואת ההנהלה הבכירה כל שאלה שעולה על רוחם, בזמן אמת ובאופן אישי.
© 2017 WorldBlu, LLC. Not to be reproduced without permission.
5 אסיפה כללית יומית
ב- 1-800-GOT-JUNK? יותר ממאה חברי הצוות העובדים במשרדים הראשיים בוונקובר, קנדה משתתפים מידי יום ב"אסיפה כללית" בת שבע דקות. האסיפות הכלליות משמשות במה לעדכון על הצלחות, לדיון בעניינים כספיים ולזיהוי מכשולים. הפגישות משודרות בווידאו גם אל 250 הזכיינים של החברה בקנדה, ארה"ב ואוסטרליה. בקישור הזה http://bit.ly/pNytQX. תוכלו לצפות בסרטון וידאו של אסיפה כללית יומית.
6 מעגלי שינוי
ב- Haiti Partners מקדמים את העיקרון שיח + הקשבה בעזרת פרקטיקה המכונה "מעגלי שינוי". סמינר שאורך ששה חודשים וכולל פגישה שבועית בת שעתיים, מסייע למנהלים ולעובדים לפתח את כישורי השיחה וההקשבה שלהם וליצור מנהיגות מזמינה ומשתפת. למשל, בדיונים קבוצתיים, לעתים חלק מהמשתתפים חוששים לשתף את חברי הקבוצה במחשבותיהם. בסמינרים של מעגלי שינוי, המשתתפים חייבים לזהות מצבים כאלו ולהגיב עליהם בעזרת משפט כמו "אני מרגיש שאתה רוצה להגיד משהו", כדי לפתוח פתח לאנשים שאולי מתביישים להתבטא. כלים אלו יוצרים תרבות בה כל הקולות זוכים להקשבה ולהערכה. כל אנשי הצוות של Haiti Partners השתתפו בתכנית מעגלי שינוי, וחלקם מנחים מפגשי הדרכה בקבוצות אחרות כמו USAID ו- Habitat for Humanity (בית לאנושות).

לקריאה נוספת

תוכן זה מוגן. יש להתחבר כדי לצפות בו:

התחברו:

דילוג לתוכן