לחזור לאנתרופוסופיה באוזניים חדשות

ביום שני התאספנו מנהלי המכון הדמוקרטי בבית הספר האנתרופוסופי בנס ציונה ללמוד על שיטת המנדטים והגישה הניהולית בבתי הספר. היום היה חווייתי ומרתק, במהלכו הייתה לנו הזדמנות מופלאה לבחון את עצמינו כארגון השואף לקיים תרבות דמוקרטית בתוכו ולהפיץ תרבות כזו בעולם.

מאת: אפרת בן צבי

גיליון 05
אפריל 2018

אירגונים דמוקרטיים

מגזין המכון הדמוקרטי

לחזור לאנתרופוסופיה באוזניים חדשות

ביום שני התאספנו מנהלי המכון הדמוקרטי בבית הספר האנתרופוסופי בנס ציונה ללמוד על שיטת המנדטים והגישה הניהולית בבתי הספר. היום היה חווייתי ומרתק, במהלכו הייתה לנו הזדמנות מופלאה לבחון את עצמינו כארגון השואף לקיים תרבות דמוקרטית בתוכו ולהפיץ תרבות כזו בעולם.

לעמוד הבית 

| מאת אפרת בן צבי

״גישת המנדטים״ בניהול דמוקרטי: כך מתנהלים הספר האנתרופוסופיים.

בפתח היום נפגשנו  עם נציגים מצוות המורים : ד"ר רחלה אלפסי – מנהלת התיכון, ורז ליברייך, מחנך וחבר בצוות הנשיאה של בית הספר , ורונן האן- יועץ ארגוני מקבוצת IMO הב"ל שמלווה תהליך שינוי ארצי של כלל בתי ספר וולדורף בארץ.

בתחילת היום צפיתי שאחרי מספר לא מבוטל של ביקורים בבתי ספר וולדורף בארץ: בהם קיימתי בעבר מפגשים, תצפיות, שיחות וקריאה; לא יהיה במפגש זה עבורי משום חידוש. לשימחתי אופי התיאורים של הדוברים, בחירת המילים והמיקודים אפשרו לי למידה חדשה מתוך הקשבה אחרת.

רחלה פתחה את המפגש בתיאור קצר של חינוך וולדורף:

לוולדורף תפיסה התפתחותית המחלקת את תקופת הלידה עד הבגרות לשלוש תקופות.

בתקופה הראשונה – מלידה עד גיל שבע – המסר העיקרי של המבוגרים לילדים הוא שהעולם הוא מקום טוב, משפט המפתח הוא "קבל את הילד ביראה" והעבודה החינוכית  מתמקדת בהיבט הפיזי של ההתפתחות.

בתקופה השנייה – מגיל שבע עד גיל ארבע-עשרה – המסר העיקרי של המבוגרים לילדים הוא שהעולם הוא מקום יפה, משפט המפתח הוא "חנך אותו (את הילד) באהבה" והעבודה החינוכית מתמקדת בהיבט הרגשי של ההתפתחות תוך דגש על אמנות ואסתטיקה.

בתקופה השלישית – מגיל ארבע-עשרה עד עשרים ואחד – המסר העיקרי של המבוגרים לילדים הוא שבעולם יש אמת ואתם מוזמנים לחפש אותה, משפט המפתח הוא ".. ושלחהו לדרכו בחירות" והעבודה החינוכית מתמקדת בהיבט הרוחני של ההתפתחות. השאיפה היא להעיר את הפילוסוף החבוי באדם, ששואל שאלות על מהות הקיום ומגלה את החוקיות של האירועים וההקשרים ביניהם.

בחירת הדרך בעולם של איש צעיר מתבססת על הכרות עמוקה עם עצמו והכרות עם האפשרויות שהמציאות מציעה. מתקיימים יחסי גומלין בין הפנימיות המתפתחת של האדם לבין העולם הדינמי.

המבוגרים מהווים מודל לילדים באופן בו הם מתנהלים ביחד בניהול בית הספר והיחסים הקולגיאלים שלהם. בגישה הזו כל מורה יכול להביא את עצמו לידי ביטוי ולבחור מתוך ידיעת עצמו ונקודת ההתפתחות העכשווית שלו.

לב הרעיון שעומד מאחורי גישת המנדטים הוא "העברת תחום אחריות מוגדר או החלטה ביצועית ספציפית לאדם או לצוות אשר לוקחים עליהם את האחריות לאותו נושא והופכים אותו ל 'מנדט' שלהם.

הגישה הניהולית במוסדות חינוך – ולדורף תומכת בשיטה הפדגוגית מתוך ההקבלה ויחסי הגומלין בין התנהלות המבוגרים לעולם הילדים. המבוגרים מהווים מודל לילדים באופן בו הם מתנהלים ביחד בניהול בית הספר והיחסים הקולגיאלים שלהם. בגישה הזו כל מורה יכול להביא את עצמו לידי ביטוי ולבחור מתוך ידיעת עצמו ונקודת ההתפתחות העכשווית שלו.

רונן הציג בפנינו את גישת המנדטים לפיה אחראיות ביצועיות והחלטות מסוימות הן 'מנדט' של אדם או צוות. גישת העבודה במנדטים מתייחסת לשני נושאים בסיסיים בכל מערכת יחסים: לקיחת אחריות ומתן אמון. לב הרעיון שעומד מאחורי גישת המנדטים הוא העברת תחום אחריות מוגדר או החלטה ביצועית ספציפית לאדם או לצוות אשר לוקחים עליהם את האחריות לאותו נושא והופכים אותו ל 'מנדט' שלהם. בחירת בעל המנדט משמעותית להצלחת המשימה ולארגון כולו, אך חשובה גם להתפתחות האישית של ממלא המשימה.

שיטת עבודה זו מתאימה לשלב הבגרות של חיי הארגון, כשרוצים להעמיק ולהיות מקצועיים, בניגוד לארגון צעיר שבו כולם עושים הכל.

על פי מילון המושגים שרונן הציג קיימים בארגונים שני ממדים: הממד האנכי- הגלוי והממד האפקי- הנסתר.

הממד האנכי כולל את הסדירויות הארגוניות, המשימות והגדרות התפקיד. הממד האופקי הוא חיי הנפש של הארגון, היחסים בין השותפים וכלל הסדירויות ההתנהגותיות של המפגשים.

המנדט ותחום אחריותו שייכים לממד האנכי. השיח על המנדט שייך לממד האופקי.

המאמר המצורף כאן, מאת רונן האן,  פורסם לראשונה בעיתון "אדם עולם" אוגוסט 2009. המאמר מציג בהרחבה את גישת המנדטים בדגש על תוצרי הפיתוח הארגוני של הממד האופקי.

שמלווה תהליך שינוי ארצי של כלל בתי ספר וולדורף בארץ.

למאמר של רונן האן: "עבודה בשיטת המנדטים" לחצו כאן

המכון הדמוקרטי – חברה וחינוך (ע"ר)

דרך נמיר 149, תל אביב 62507
טלפון: 03-7412729 | פקס: 03-7412723

 ide@outofsite.co.il

facebook-פייסבוק

עיצוב: סטודיו נעם תמרי | בנייה: ניר דבורקין

הנה עוד חומרים שיעניינו אותך:

מוסדות מרכזיים במכון

פורום המכון לתנאי העסקה

חיים משותפים בצפון אירלנד

תוכן זה מוגן. יש להתחבר כדי לצפות בו:

התחברו:

דילוג לתוכן