איכה – משחק אחד לניהול הכול

לפניכם מפת דרכים המיועדת לשמש ככלי מרכזי לליווי במסע החינוכי שלכם. מסע שמתחיל  בתכנון בית חינוך חדש או עיצוב מחדש של בית חינוך קיים.הכלי נועד לסייע בידכם לנהל ולמשחק את התהליך ולאפשר לכם להתנהל באופן דינמי ומאפשר שינוי מבלי "לאבד" את הדרך.
הכלי נועד לעבודה לאורך השנה והוא כולל בתוכו את כל הדרוש להתנהלות בכל הרבדים בו זמנית ובכל שלב מתוך תפיסה הרואה רשת של קשרים ומשמעויות לכל סוג של פעולה בכל זמן נתון .

שלושת הרבדים

  • "למה"- רובד הסיבות והערכים.
  • "מה"- רובד קבלת ההחלטות והתכנים.
  • "איך"- רובד הביצוע והמימוש.

הכלי מאפשר , מצד אחד,  לשהות בעמימות בנוגע ל"איך" על מנת לא לוותר על הבירור החינוכי העמוק וגם, מצד שני, לקיים עשייה אינטנסיבית המממשת את ה"איך" במעקב מתמיד אחר  "כוכב הצפון" וה"למה" של בית החינוך.

שבע צמתים לקבלת החלטות

המפה תומכת בקבלת החלטות באמצעות מתן הזדמנויות לרענן את נקודת המבט ולהעשיר אותה. ההזדמנויות מעלות סוגיות שמאפשרות לכם להתבונן בעיניים רעננות על בית החינוך ולנווט במסע בכל שלב בדרך.

חזון ותמונת עתיד

המצפן המכוון אותנו ביצירה החינוכית ובתהליכי שינוי. הבסיס שמחבר בין מטרות הארגון לבין תפקידי הקהילה כולה (מורים הורים וילדים). יוצר משמעות, שפה דומה וכיוון משותף.
החזון מתייחס  לשאלות ה "למה": למה למידה, למה צריך בית ספר, למה צריך חינוך, למה צריך את החיים האלה, מה העולם בו אנו רוצים לחיות וכ"ד…
תמונת העתיד מתייחסת לשאלת ה"מה" הגדול. איך ייראה בית הספר כשהחזון שלנו יתממש.
מקובל להתחיל עם החזון את המסע אבל אפשר להגיע אליו בכל שלב בדרך. חשוב לחזור אליו בצמתים מרכזיים של המסע, אז הוא מסייע בתכנון מסלול מחדש במיפוי ובהערכה.

פדגוגיה

הפדגוגיה מתייחסת בעיקר לשאלות של "מה" ו"איך".
מה נקודות המוצא שלנו?- מה הן התפיסות החינוכיות שלנו? מיהם התאורטיקנים עליהם אנו מבססים את המקום שלנו? מהו מודל ההוראה והלמידה בבית החינוך ואיך הוא ממחיש נקודות מוצא אלו? מודל ההוראה מגדיר את צורות הלמידה וההערכה ומה מערכות היחסים בין המשתתפים במהלך הלמידה

סדירויות

דפוסי הפעולה הקבועים של בית החינוך מבחינת ארגונו ותכניותיו (סרסון).
הסדירויות תומכות במודל ההוראה והלמידה של בית החינוך ובמודל הארגוני שלו ומבטאות אותו הלכה למעשה.
הסדירויות עונות לשאלת ה"איך". מתי נפגשים? לכמה זמן? מי משתתף? איך החלל מאורגן? וכיו"ב

המורה הראשון

לפי המודל של מלגוצ'י המורה הראשון הוא מבוגר משמעותי. אותו מבוגר אתו יש לילד ולאיש הצוות מערכת יחסים כזו שמאפשרת לו לגדול ולהתפתח בבית החינוך. בצומת זו עונים לשאלות איך תתנהל מערכת יחסים משמעותית בין הילד איש הצוות למבוגר זה

המורה השני

לפי המודל של מלגוצ'י המורה השני הוא קבוצת השווים. בצומת זו עונים לשאלות "איך" .

המורה השלישי

לפי המודל של מלגוצ'י המורה השלישי הוא הסביבה. בצומת זו עונים לשאלות "איך" .

רגולציה

עימות החלטות עם כללי משרד החינוך  ובדיקת מידות של אוטונומיה מטעם המשרד שאיננו מודעים אליהם.

ראשי פרקים:

הנה עוד חומרים שיעניינו אותך:

Waze כלי לבניית תכנית עבודה

איכה – המורה שני

השתלמות צוותים חריש – מפגש שלישי

ליווי חלוצים כקבוצה

תוכן זה מוגן. יש להתחבר כדי לצפות בו:

התחברו:

דילוג לתוכן