כלים להטמעה – מנגנונים קטליטים

מנגנונים קטליטים - הפיכת מטרות גדולות לתוצאות

מנגנונים קטליטים – הפיכת מטרות גדולות לתוצאות

מאת אורית אייזן
את המונח מנגנונים קטליטים יצר ג'ים קולינס. המנגנונים הינם חוקים אירגוניים בעלי השפעה חזקה על התנהגות אנושית. זהו כלי ניהול פשוט ועוצמתי המסייע לארגונים להפוך מטרות לתוצאות מתוך שהוא יוצר קשר ישיר בין מטרות לביצועים. המנגנונים נבדלים מכלים ארגוניים אחרים כי הם פשוטים ליישום, פועלים באופן אוטומטי ובעלי עצמה – כלומר לא ניתן להתעלם מהם. הם מדרבנים לעבור ממצב אחד לשני.

מתי משתמשים במנגנונים קטליטים?

המנגנונים טובים להטמעת מטרות גדולות שאפתניות ונועזות.
למטרות אלו שלושה מאפיינים עיקרים:

  • מטרות ארוכות טווח .
  • מטרות ברורות, משכנעות וקלות להבנה.
  • המטרות מתחברות לערכי הליבה ולמטרות הארגון.

למנגנונים הקטליטיים חמש תכונות:

  1. מנגנון קטליטי מייצר תוצאה רצויה, בדרך לא צפויה. ההיסטוריה מראה שארגונים השיגו תוצאות משמעותיות רק כאשר הארגון מאפשר לאנשים לעשות דברים לא צפויים – להראות יוזמה ויצירתיות, לצאת מחוץ לתסריט שמוכתב להם. אז נוצרים דברים מעניינים, ולא צפויים.
  2. מנגנון קטליטי מבזר את העוצמה בארגון לטובת כלל המערכת, לעיתים קרובות המנגנון גורם אי נוחות  למי שבדרך כלל מחזיק בכוח. מנגנונים קטליטיים מכריחים את הדברים הנכונים לקרות, אפילו כאשר יש בידי אלו שבידיהם העוצמה את האינטרס שהדברים האלו לא יתקיימו. או שיש להם אינטרס להשאיר על קנן שיטות יקרות וחסרות טעם.
  3. למנגנונים הקטליטיים יש שינים.
  4. מנגנון קטליטי פולט וירוסים. מנגנונים קטליטיים, יכולים לסייע לארגונים לקבל את האנשים הנכונים מלכתחילה, לשמור אותם ולהוציא מתוכם את אלו שאינם חולקים את אותם ערכי ליבה של הארגון.
  5. מנגנון קטליטי יוצר אפקט מתמשך. מנגנונים קטליטיים שונים מאירועים קטליטיים. נאום מתלהם בפני חיילים, מפגש מחשמל מחוץ למקום העבודה, יוזמה שגוררת אופוריה, יוזמה חדשה או שינוי אסטרטגי נחוץ, משבר מתמשך, כל אלו הם אירועים קטליטיים, וחלקם אפילו מועילים. אבל הם לא מייצרים השפעה מתמשכת של מנגנון קטליטי. למעשה, מנגנון קטליטי טוב, מתפתח, ויכול להימשך עשרות שנים.

לקריאה נוספת

תוכן זה מוגן. יש להתחבר כדי לצפות בו:

התחברו:

דילוג לתוכן