סוציוקרטיה 3.0 | שני מרצ'בסקי

גיליון 03
מאי 2017

השתתפותיות

מגזין המכון לחינוך דמוקרטי

ארגונים שמחים הם ארגונים פרודוקטיביים? על סוציוקרטיה 3.0

סוציוקרטיה מאפשרת התארגנות עצמית טובה יותר, ביטוי מלא ועמוק לאנשים בארגון ושיפור מתמיד של הייעוד של הארגון.

מאת שני מרצ'בסקי

מודל ארגוני הנשען על תפיסות מעולם פיתוח התוכנה של לולאות משוב ושיפור מתמיד, על עקרונות של זרימה, של ערך, תשוקה וגמישות המתאימה להשתנות המתמדת הנדרשת בעולם במורכבות גבוהה

" width=גמל זה סוס שוועדה תכננה" – הבדיחה הזאת רצה חזק בשבילי הקיבוץ. כל מי שהתנסה בקבלת החלטות משותפת מכיר את התסכול, האטיות, חוסר האפקטיביות של קבלת החלטות רבות משתתפים.

אחד המודלים המרתקים והקלים ליישום שמצאנו להשתתפותיות הוא סוציוקרטיה 3.0.

מייסדי סוציוקרטיה 3.0, ג'יימס פריסט וברנרד בקלברינק חיברו מודל ארגוני הנשען על תפיסות מעולם פיתוח התוכנה של לולאות משוב ושיפור מתמיד, על עקרונות של זרימה, של ערך, תשוקה וגמישות המתאימה להשתנות המתמדת הנדרשת בעולם במורכבות גבוההמודל זה נשען על הסוציוקרטיה הקלאסית הידועה בארצות הברית גם כמשילות דינמית Dynamic Governess. פירוש השם הוא משילות על ידי מי שקשורים לדבר.

סוקציוקרטיה 3.0, היא מערכת של תבניות או פרוטוקולים, שניתן בקלות ליישם בארגון ומאפשרים התארגנות עצמית טובה יותר, ביטוי מלא ועמוק לאנשים בארגון ושיפור מתמיד של הייעוד של הארגון.

אבל סוציוקרטיה 3.0 מבקשת לעשות יותר מזה, היא מבקשת להכניס חזרה את הנשמה לארגונים, להפוך אותם למרחבים נעימים ולא מאיימים, שמאפשרים יצירתיות ובעיקר שיתוף פעולה טוב יותר. כפי שג'יימס פריסט, אחד ממייסדי הסוציוקרטיה 3.0 מתאר: " סוציוקרטיה היא דרך להביא את הפגיעות של עצמנו לעבודה ולחוש מוגנים ובטוחים".

מפירמידה נוקשה למעגלי משילות גמישים

הסוציוקרטיה בנויה ממעגלים של משילות של האנשים המושפעים מסוגיה מסויימת. במקום הפירמידה ההיררכית הידועה והמוכרת לכולנו, דמיינו רשת, של בועות בגדלים שונים – המופיעות ומתפוצצות (כלומר מסיימות את תפקידן) לפי התכלית הנדרשת.

הבועות קשורות בחוטים בהם זורם ערך הנובע מהייעוד אותו מנסה הקבוצה להשיג והאנשים שמרכיבים אותה.

התפקידים הם זמניים ומשתנים, אין בוס, אין אשמה, יש חתירה אין סופית לאפקטיביות המבוססת על התנסות ולמידה מתמדת.

ההסכמות נעשות בדרך של קבלת החלטות מוסכמת שהיא שיפור מתמיד של הצעה עד להסכמה של כל המעורבים הרלוונטים על היותה טובה מספיק ובטוחה מספיק להתנסות

כל בועה כזו נקראת מעגל משילות או תפקיד. אלו הן מסגרות אטונומיות הפועלות בכוחו של מנדט מוסכם.

ההסכמות נעשות בדרך של קבלת החלטות מוסכמת שהיא שיפור מתמיד של הצעה עד להסכמה של כל המעורבים הרלוונטים על היותה טובה מספיק ובטוחה מספיק להתנסות.

כל מסגרת או הסכמה מוערכת ביחס למטרות שהציבה לעצמה, למשך הכהונה שלה ולביצועים במציאות.

ההערכה נעשית במסגרת תהליך הערכה ידוע מראש.

כדי להבין סוציוקרטיה טוב יותר, צריך להבין את האופן השונה בו מתקבלות החלטות. החלטות אינן הסכמים אלא מדיניות ועל כן אינן מונעות מאינטרסים אלא מתועלת ציבורית ומהחכמה הקולוקטיבית. הן לא תהליך ארוך של מו"מ, הן אינן מתנהלות סביב שאלות של צדק אבסולוטי ונכון או לא נכון, אלא סביב בחירה בפעולות שכל המשתתפים בקבלת ההחלטה מרגישים שהן בטוחות מספיק וטובות מספיק לנסות, כלומר מבוססת על המשתתפים עצמם ולא על עקרונות תיאורטיים.

החלטות אינן הסכמים אלא מדיניות ועל כן אינן מונעות מאינטרסים אלא מתועלת ציבורית ומהחכמה הקולוקטיבית

הסוציוקרטיה מלווה כל החלטה במציאות בהערכה המורכבת מהתבוננות במשובים המתקבלים כתוצאה מהיישום של החלטה. היא איננה מחכה לוועדת החקירה הממלכתית, אלא נמצאת במשוב עקבי ומתמיד.

במרץ 2016 אירחנו דרך דמוקרטקס סמינר בו למדנו את המודל. בעקבות הסמינר, הכנסנו כלים רבים לעבודה:

בישיבות ההנהלה של המכון אנו משתמשים בתבנית להגדרת מניע, תבנית שקלולים לקבלת החלטה, סבבים מהירים לקבלת תמונה מזוויות שונות על סוגיה, תבנית להערכת אפקטיביות של הישיבה.

התנסינו באסיפת המכון ובפורום המנהלים בתהליכי קבלת ההחלטות מוסכמת.

מה שאנחנו חווים בהתנסויות אלו הוא שניתן לקבל החלטות משותפות בצורה מהירה מבלי לוותר על הקולות השונים. כל אחד תורם את הפרספקטיבה שלו לטובת החלטה משותפת טובה יותר.

את התבניות של סוציוקרטיה 3.0 ניתן להכניס גם לתוך ארגונים היררכיים והן גם מתאימות מאוד לפורומים בין מגזריים או בין ארגוניים המגדירים את המשילות של עצמם ומחפשים כלים טובים ופשוטים לשיפור שיתוף הפעולה.

איך הסוציוקרטיה הפתיעה אותנו?

ההפתעה הגדולה שלנו מהיישום של הסוציוקרטיה, שבמקום לצור תחושה של איבוד שליטה, מה שהיה מצופה אולי מתהליך משותף לאנשים רבים, היא יצרה תחושה טובה של ביטחון והשפעה על המתרחש במציאות וגם קידום בפועל.

הקשבה המאפשרת לחשוף את הרעיונות הלא גמורים ולא מעובדים שלנו, שלנו מבלי לחוש מאויימים

במקום לקיים דיונים מתישים על עקרונות ועל צדק, התחלנו להתנסות ולפעול. פשוט ניסינו, דברים שהיו בטוחים מספיק וטובים מספיק. כל מי שהיה לו מה להוסיף, או רעיון טוב לשפר, פשוט תרם. כל מי שהיה לו חשש, לא מוגדר ולא מילולי, הרגשה בבטן, הביע אותה בלי פחד ועזר לנו להשתפר עוד וגם לעצור ולהקשיב.

ואולי זאת בכלל הגדולה של סוציוקרטיה 3.0, היא מאפשר הקשבה עמוקה ולא שיפוטית האחד לשני, במקום פוליטיקה וכוחנות. הקשבה שלא נובעת מהיכרות אינטימית בהכרח, או מחשיפה שלא לצורך של פרטים מעברינו. הקשבה המאפשרת לחשוף את הרעיונות הלא גמורים ולא מעובדים שלנו, שלנו מבלי לחוש מאויימים.

בשורה התחתונה, היא פשוט סט נפלא של תפיסת עולם וכלים לשיפור שיתופי הפעולה בין אנשים.

המכון לחינוך דמוקרטי ישראל

דרך נמיר 149, תל אביב 62507 | טלפון: 03-7412729  | פקס: 03-7412723
www.outofsite.us/democratic | ide@outofsite.co.il

תוכן ההודעה:
עיצוב: סטודיו נעם תמרי | בנייה: ניר דבורקין

תוכן זה מוגן. יש להתחבר כדי לצפות בו:

התחברו:

דילוג לתוכן