מלמדים תלמידים לשאול שאלות מכוונות בחשבון


מאת: גרייס מדוקס

     
מה זה?   מדריך כתוב המסייע לתלמידים להציג שאלות הבהרה ועומק לעמית במהלך שיעור חשבון.
רציונל   פעמים רבות, כאשר דנים בבעיות חשבון בזוגות, תלמידים ממהרים להשוות תשובות ("זו התוצאה שאני קיבלתי. איזו תוצאה אתה קיבלת?"). עם זאת, תלמידים לומדים הרבה יותר אם הם מתמקדים בתהליך פתרון הבעיה ולא בתוצאה.
מדריך זה יכול להדריך את התלמידים צעד אחר צעד בבחינת המהלך שעשה העמית שלהם. הוא יכול לסייע בזיהוי הנחות מוטעות ולהציג שאלות מכוונות כדי שיחד יגיעו התלמידים להבנה מעמיקה יותר של הבעיה.
תוצאות   שיחות מעמיקות יותר על חשבון העוסקות בהסבר מהלכי החשיבה, ולא רק בהשוואת תשובות.
מתי להשתמש   לתלמידים צריכה להינתן קודם הזדמנות להתמודדות עצמאית עם בעיית חשבון (15 – 5 דקות, לפי הבעיה). אפשר להשתמש במדריך לאחר הזמן שהוקצב לעבודה אישית, בשעה שהתלמידים דנים בבעיה או במשימה בזוגות או במסגרת קבוצות קטנות.
רעיונות מרכזיים   בחרו בעיה מתמטית מורכבת.
צרו רשימה של מיומנויות הכרחיות שהתלמידים יידרשו להן כדי לפתור את הבעיה. למשל, כדי להצליח לחבר שני שברים שלהם מכנים שונים, התלמידים יצטרכו לדעת למצוא מכנה משותף, למצוא את המכנה המשותף הגדול ביותר, להרחיב את המונה ואת המכנה, לצמצם ואז לכתוב את התשובה שלהם במשפט שלם. שימו לב: ייתכן שהתלמידים ישתמשו באסטרטגיות שונות במסגרת כל אחת מהמיומנויות האלה. צרו מדריך "צעד אחר צעד" שבו מצוינות המיומנות הנדרשת כדי לפתור את הבעיה ושאלה שהתלמידים יכולים להציג אם העמית שלהם לא הצליח לסיים צעד מסוים בהצלחה. עדכנו את המדריך כדי שיתאים לכל שאלה חדשה או לכל משימה חדשה.

 

לקריאה נוספת

 

חזרה אל

הנה עוד חומרים שיעניינו אותך:

מורידים ערכים אל הקרקע: מתיאוריה לפרקטיקה בגן הילדים – מצגת

ידע מאירועים

תוכן זה מוגן. יש להתחבר כדי לצפות בו:

התחברו:

דילוג לתוכן